perjantai 12. huhtikuuta 2013

140 merkin työhakemus

Twitteristä on muodostumassa uusi työpaikkojen etsimiskanava. Samalla se tarjoaa työnhakijoille keinon markkinoida osaamistaan tiiviisti. Osa suomalaisista rekrytointifirmoista on löytänyt tiensä  Twitteriin ja käyttää sitä ahkerasti työpaikkojensa mainostamisessa. Työnhakemuksen lähettämiseen Twitterin kautta ei kuitenkaan vielä kannusteta. Onkohan se tulevaisuutta?

Sosiaalisen median kannattajat uskovat Twitterin kaltaisten palveluiden syrjäyttävän perinteisen CV:n. Muutama firma on jo kokeillut rekrytointia Twitterin kautta ulkomailla. Heille haettiin töihin lähettämällä 140 merkin twiitti itsestään.

Twitterissä ei ole lyöty lukkoon rekrytoinnin sääntöjä. Monet asiat tuntuvat elävän vielä. Voivatko töitä tarjoavat firmat vastailla työnhakijoiden twiitteihin? Pitäisikö ilmoitusten olla neutraaleja vai voidaanko niissä tuoda esiin persoonaa? Käytäntöjä on monenlaisia, kun yhtä vakiintunutta tapaa ei ole. Twitterin käyttäminen työnhaussa etsiikin vielä paikkaansa.

Usein Twitter tarjoaa vain alkusysäyksen työpaikan hakemiseen. Hakija voi huomata avoimen työpaikan, johon vastaa lähettämällä ansioluettelonsa. Tämän jälkeen seuraa perinteisempiä tapoja rekrytoida, kuten haastattelu kasvokkain tai puhelimitse.

Kenties Twitter on kuitenkin tulevaisuuden hissipuhe, jossa myydään osaaminen 140 merkissä.

Jutun Twitteristä työnhaussa julkaisi The Wall Street Journal. Alkuperäisen jutun voit lukea täältä.

Reilu Rekrytointi kouluttaa tänään vammaisjärjestöjen työntekijöitä käyttämään sosiaalista mediaa työnhaussa ja kuvaamaan videohakemuksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti