perjantai 8. maaliskuuta 2013

Jääkö sosiaalinen vastuu jalkoihin?

Tällä hetkellä yrityksiltä odotetaan yhteiskuntavastuuta. Moni on tyytyväinen, kun suuret tuotantofirmat sanovat ottavansa huomioon ympäristötekijät tuotantoprosesseissaan. Vastaavasti joku toinen yritys voi vaikkapa tukea  luonnonsuojelua lisäten täten omaa vastuullisuuttaan. Uskaltavatko yritykset kuitenkaan tuoda itsään esiin yhteiskuntavastuun yhdessä osa-alueessa, sosiaalisessa vastuussa?

Yritysvastuuverkosto Fibsin kyselyn perusteella ympäristövastuu on suomalaisyritysten mielestä tärkein vastuullisuusteema. Toimitusketjujen hallinta taas on suurin kompastuskivi. Ihmisoikeuksia pitää tärkeänä vain alle puolet vastanneista. Vastuullisuus jää usein myös puheiden tasolle. Vain puolet yrityksistä on määritellyt vastuullisuuden tavoitteet. (lainaus Yle uutisointi Alihankintaketjut yritysten suurin kompastuskivi)

Emme sano, etteikö ympäristövastuullisuus olisi erittäin tärkeä näkökulma nykymaailmassa. Mutta jos ihmisoikeudet ja tasa-arvo unohdetaan sillä varjolla, että vastuuta kannetaan jo ympäristön suhteen, on jotain pielessä. Usein määritelmät riippuvat myös määrittelijästä. Sama yritys voi toisella listalla pärjätä hyvinkin, kun toinen arvotus antaa sille huonon arvosanan.

"Kysymys yritystoiminnan vastuullisuudesta ei ole mustavalkoinen. Yritys voi menestyä yhdellä vastuullisuuden osa-alueella erittäinkin hyvin mutta jokin toinen osa-alue voi vaatia enemmän korjausliikkeitä. Oleellista on, että epäkohtien tultua ilmi ne tunnistetaan ja korjaaviin toimenpiteisiin ryhdytään viivyttelemättä." - WWF (lainaus Yle uutisointi Yritysvastuu - sanahelinää vai todellisia tekoja?)

Ehkäpä pitäisi luopua ajatuksesta, että yritys on vastuullinen, kun sen teot näkyvät jollain yhteiskuntavastuun alueella. Eikö se olisi kestävämpi ajattelutapa, kun  samaan aikaan otettaisiin huomioon ympäristö-, taloudellinen ja  sosiaalinen vastuu? Tällöin saataisiin kokonaisuus, josta voitaisiin käyttää sanaa yhteiskuntavastuu.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti