torstai 14. maaliskuuta 2013

Hallitsetko pitchingin?

Pitching eli hissipuhe on esittely esimerkiksi itsestä, joka kiteytetään hissimatkan pituiseksi ajaksi. Tarkoituksena on saada puheesta niin kiinnostava, että puhuja saa kutsun keskustelemaan lisää. Eli itsensä markkinointia ytimekkäästi.

Suomeenkin on jo rantautunut tilaisuuksia, joissa työnhakijat ja työnantajat kutsutaan samaan tilaisuuteen. Työnhakijat saavat esitellä osaamisensa esimerkiksi kahdessa minuutissa, kun yritykset taas mainostavat itseään hyvinä työnantajina.

Hissipuheen pitäminen vaatii varmuutta puhujalta. Puhetta kannattaa harjoitella etukäteen, jotta kieli ei menisi solmuun tärkeällä hetkellä. Muutenkin pienellä harjoittelulla kertomuksesta saa johdonmukaisemman eikä  puheesta tule aiheesta toiseen hyppivää.

Tällä haavaa Suomessa järjestetyt tilaisuudet ovat työllistäneen noin kymmenisen henkeä, vaikka osallistujia niihin on ollut useita satoja. Osallistujat ovat kuitenkin pitäneet kokemusta hyödyllisenä, sillä omia taitojaan oppii peilaamaan enemmän työnantajan näkökulmasta.

Lisää aiheesta voit lukea Talouselämästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti