keskiviikko 30. tammikuuta 2013

Kela tiedottaa: Hakemuksen liitteet voi nyt lähettää verkossa


Kela tiedottaa 29.1.2013

Hakemuksen liitteet voi nyt lähettää verkossa

Etuusasioiden hoito helpottuu, kun asiakas voi hoitaa kaiken alusta loppuun
verkossa. Verkkoasiointi nopeuttaa myös hakemuksen käsittelyä, kun kaikki
tiedot ovat valmiiksi sähköisessä muodossa.

Asiakkaat hakevat yhä useammin Kelan etuudet verkossa. Tähän asti
hakemusten liitteet on kuitenkin pitänyt lähettää perinteiseen tapaan
postitse tai tuoda Kelan toimistoon. Nyt liitteet voi toimittaa Kelan
verkkoasioinnissa, jossa ne on helppo lähettää saatteen kera. Asiakas saa
halutessaan sähköpostiin tai puhelimeen kuittauksen siitä, että liite on
vastaanotettu Kelassa.

Esimerkiksi yleisen asumistuen tarkistusta hakeva asiakas voi pyytää
vuokranantajaltaan vuokrankorotusilmoituksen suoraan sähköisessä muodossa
ja välittää sen sitten Kelaan asiointipalvelussa. Jos liite on paperilla,
sen voi skannata esimerkiksi pdf-tiedostoksi tai kuvata jpg-tiedostoksi.

Lähes kaikki liitteet voi lähettää verkossa. Poikkeuksena on
elatustukihakemus, johon tarvitaan edelleen alkuperäinen elatustukisopimus
tai tuomioistuimen päätös.

Palvelussa voi lähettää vain omia liitteitään, ei esimerkiksi lapsen tai
iäkkään vanhemman asiakirjoja. Tämä johtuu siitä, että palveluun
kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, ja liite ohjautuu
asiakkaan vireillä olevaan hakemukseen.

Asiakkaan pitää säilyttää verkossa toimitetuista liitteistä alkuperäinen
paperi 3 vuotta. Tarvittaessa Kela pyytää alkuperäisen liitteen nähtäväksi.

Liitteelle voi kirjoittaa saatteen

Verkkoasioinnissa on viestitoiminto, jolla liitteelle voi kirjoittaa
saatteen tai lisätietoja. Jos asiakas esimerkiksi toimittaa liitteen, joka
kuuluu useaan eri hakemukseen, hän voi kertoa viestipalvelussa, mihin
etuuksiin liite kuuluu. Itse liitettä ei tarvitse lähettää useaan kertaan.

Viestipalvelussa ei kuitenkaan kannata kysyä Kelalta neuvoa akuuttiin
ongelmaan, sillä viestit luetaan vasta hakemuksen ratkaisun yhteydessä.

Henkilökohtaista neuvontaa Kela tarjoaa puhelinpalvelussa ja toimistoissa.
Verkossa asiakas saa yleistä neuvontaa esim. kela.fi-sivujen
Kysymyslomakkeella


Lisätietoja asiakkaalle löydät täältä.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti