keskiviikko 12. joulukuuta 2012

Sosiaalisesta mediasta nostetta työnhakuun

 



Nykyisellään sosiaalinen media tarjoaa monipuolisia työkaluja työnhakuun ja alkaa olla myös yrityksille yhä tutumpi väline. Oikein käytettynä sosiaalisen median avulla voi erottautua hakijamassasta ja tuoda esille osaamistaan perinteistä työhakemusta paremmin. 

Jos somea haluaa käyttää työnhaussa, kannattaa siihen kuitenkin paneutua kunnolla. Hyvien verkostojen rakentaminen ja näkyvyyden saaminen verkossa vaatii aikaa aivan samoin kuin perinteinen työnhaku. Seuraavassa esitelty yleisimmät työnhakuun käytetyt some-kanavat.

LinkedIn on erityisesti työelämään ja verkostoitumiseen suuntautunut verkkopalvelu. Se on vielä tällä hetkellä enemmän korkeasti koulutettujen käytössä ja ei siinä mielessä palvele kaikkia aloja. Omien tietojen lisääminen sinne ei ole kuitenkaan huono idea. On hyvä olla olemassa yksi sähköinen paikka, jossa koko työhistoria on tallessa. Tämä säästää huomattavasti aikaa työhakemuksia tehdessä. LinkedInissä voit lisäksi pyytää suosituksia ja verkostoitua alan ammattilaisten ja ryhmien kanssa.

Pääasiallisesti LinkedInissä verkostoidutaan tuttujen ja vanhojen työkavereiden kanssa. Jos verkostoaan haluaa laajentaa, voi nimensä perään lisätä LION-tunnuksen. Tämä tarkoittaa, että on avoin verkostoitumaan myös tuntemattomien ihmisten kanssa.

LinkedInissä kannattaa myös etsiä omaan alaansa liittyviä ryhmiä ja yrityksiä, joista on kiinnostunut ja verkostoitua niihin kuuluvien henkilöiden kanssa. LinkedInissä on lisäksi ryhmiä, joissa ilmoitellaan suoraan työpaikoista, kuten Uratärpit, Talent Pool Finland, Adecco, Eilakaisla ja Monster.

Twitter on tehokas verkostojen rakentamispaikka. Siellä seurataan yleisesti ottaen itselleen entuudestaan tuntemattomia ihmisiä. Suomessa Twitter ei ole saavuttanut samanlaista suosiota kuin Facebook, mutta sitä käyttävät suomalaiset ovat sitäkin aktiivisempia. Twitterissä liikkuu paljon varsinkin viestinnän, IT-alan sekä myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia.

Tweettien seulonta ja riittävän laajan verkoston rakentaminen voi tuntua varsin työläältä ja aikaa vievältä, jos Twitter ei sinänsä kiinnosta. Twitteriä ei kannata kuitenkaan sulkea suoralta kädeltä työnhaun ulkopuolelle. Vaivattomimmin Twitteriä voi käyttää työhaun välineenä hashtagien avulla. Lisäämällä jonkun seuraavista hashtageista hakukenttään: #duunit, #työpaikka, #jobs tai #rekry, saa esille ne tweetit, joihin niissä on viitattu.

Lisäksi kannattaa seurata seuraavia tweettailijoita, jotka ilmoittelevat aktiivisesti uusista työpaikoista:
Facebook on suurille massoille tutuin sosiaalisen median palveluista. Sitä pidetään verrattain henkilökohtaisena muihin some-palveluihin mähden, koska siellä kommunikoidaan ystävien ja tuttujen kanssa. Mutta myös työnantajat ovat löytäneet tiensä Facebookiin ja tämä on aiheuttanut monissa ristiriitaisia tunteita.

Ratkaisu niille jotka haluavat pitää Facebookissa kiinni yksityisyydestään, on tehdä itselleen Facebook-sivu, joka on avoin kaikille ja johon voi päivittää työasioita sekä lisätä vaikka työnäytteitä. Sivusta voi myös tykätä, mikä tuskin näyttää huonolta potentiaalisen työnantajan näkökulmasta, jos tykkäyksiä on kertynyt enemmänkin.

Lisäksi kannattaa tykätä itseään kiinnostavien yrityksen Facebook-sivuista ja seurata Facebook-mainontaa. Yritykset ilmoittelevat avautuvista työpaikoista aika usein niiden kautta.

Blogi on hyvä väline. jos tuntee, että omasta alastaan tai muusta kiinnostuksen kohteesta on paljon annettava muille. Blogialustat ovat pääasiallisesti helppokäyttöisiä ja myös kirjoituksia on helppo jakaa esimerkiksi muihin some-kanaviin. Blogit parantavat lisäksi hakukonenäkyvyyttä.

Videot ovat siitä hyvä työnhaun väline, että niiden kautta työnantaja saa konkreettisen käsityksen siitä, millainen persoona hakija on. Videoita voi käyttää työhakemuksen tekemiseen (videoCV) tai esimerkiksi oman osaamisen esittelemiseen. Videon voi kuvata web-kameralla, kännykällä tai vaikka normaalilla kameralla ja ladata YouTubeen.

Ann-Christine Wahl
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti