maanantai 5. marraskuuta 2012

Asiakkaat määräävät tahdin

Jatkan ajatuskulkuani siitä, mitä tapahtuu kun vammaiset henkilöt työllistyvät ja ryhtyvät kuluttajiksi yhä enevissä määrin.
Kysyntä joustaville palvelumuodoille lisääntyy, vammaisia henkilöitä työllistäneistä yrityksistä ja niiden tuotteista ollana yhä kiinnostuneempia, kuluttajakeskeinen suunnittelu ja -viestintä tulee palveluiden ja tuotteiden valintakriteeriksi ja ehkä kuluttajatutkimuksissa selviää, että asiakkaat haluavatkin esimerkiksi asioida hiukan hitaammin.

Hetkinen.

Näinhän on jo käynyt. Lähtökohtana oli käyttäjätutkimus espoolaisten kehitysvammaisten nuorten arjen tarpeista. Kun asiointi kaupassa nähtiin viikon kohokohtana, mutta myös stressaavana asiana kiireisen tahdin vuoksi, päätetttiin kokeilla hidasta kassaa.

Loistava idea! Kassalle voi odottaa vuoroaan istuen ja kaikki tietävät, ettei kellään ole kiire. Kassasta hyötyvät myös muut kuin vammaiset. Kassakokeilussa oli mukana Aalto-yliopiston MIND-tutkimusryhmä ja Tekes. Onnistunut kokeilu sai jatkoaikaa.

Hitaan kassan kokeilu sai viime vuoden puolella runsaasti medianäkyvyyttä. Hidas kassa löytyy nykyisin Urbaani sanakirja -verkkosivustolta ja siitä kerrottiin ulkomailla suomalaisena ilmiönä Nokian ja Angry Birds.n muassa. Esimerkiksi talouteen keskittyvän Trends-lehden huomiota herätti tämä hidas, mutta sosiaalinen kassa. Sitä pidettiin mielenkiintoisena aloitteena yhteiskunnassa, jossa maksetaan nopeasti itsepalvelukassoilla tai tavarat toimitetaan suoraan kotiin.

Nyt odotamme seuraavaa rohkeaa aloitetta vammaisilta henkilöiltä, varauksetonta tarttumista niihin ja innovatiivisia aikoja.



Espoolaisessa K-citymarket Isossa Omenassa on aloitettu kokeilu hitaasta kassasta. ”Elä hättäile”-kassa on suunnattu kaikille niille, jotka haluavat asioida rauhallisemmin. Kassalla asiointi sujuu asiakkaalle sopivassa tahdissa ja myyjällä on aikaa rupatella asiakkaan kanssa. Omaa vuoroaan voi odotella mukavasti nojatuolissa.
Tarvitessaan asiakas saa apua esimerkiksi tavaroiden latomiseen kassahihnalle ja pakkaamiseen.
– Ajatus rauhallisesta kassatapahtumasta lähti liikkeelle käyttäjätutkimuksesta. Kaupassa käynti osoittautui toisaalta viikon kohokohdaksi, toisaalta kognitiivisesti ja fyysisesti hyvin paineenalaiseksi tilanteeksi. Yhteiskunnassa arjen toimintojen hektisyys voi olla monelle kynnyskysymys itsenäisessä selviämisessä, toteaa kokeilun käyttäjätutkija ja teollinen muotoilija Sara Ikävalko Aalto-yliopistosta.
Kassakokeilussa on mukana Aalto-yliopiston MIND-tutkimusryhmä. Kokeilun aikana seurataan kahden viikon ajan, miten rauhallinen kassa toimii ja millaisia henkilökunnan ja asiakkaiden kokemukset ovat.
– Meille oli luontevaa lähteä hankkeeseen mukaan. Olemme olleet mukana aloittamassa Omena-emäntä -palvelua, jossa kauppakeskuksen palveluhenkilö kuljettaa vanhuksia liikkeestä toiseen opastaen ja auttaen. Tämä kokeilu on hyvä jatkumo tuolle palvelulle. Toisaalta näyttää siltä, että moni muukin asiakasryhmä kaipaa rauhallista asiointia. Esimerkiksi lapset ovat viihtyneet nojatuoleissa vanhempien maksaessa kassalla, toteaa K-citymarketin kauppias Toni Pokela.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti