tiistai 7. elokuuta 2012

Sähköinen ansioluettelo

Uutisissa oli ma 6.8. juttua siitä, kuinka työntekijän tulee brändätä itsensä työmarkkinoille. Hänen täytyy olle luovempi erottautuessaan muista ja uudenaikaisia tapoja mainostettiin osaamisen esittämiseen. Kuinka sitten luoda täydellinen ja moderni ansioluettelo itselleen?  Social Times on muun muassa listannut neuvoja, mitä työnhakija tulisi ottaa huomioon. Artikkelissa myös mainitaan, että työnantajista 24% on palkannut työntekijän sosiaalisen median profiilin perusteella, kun taas jopa 33% työnantajista on sanonut, etteivät palkanneet työntekijää nähtyään tämän profiilin. Ehkä panostaminen siis kannattaa.

Ensinnäkin tärkeää on huomioida oikea fontti. Mitä korukielisempää fonttia käytät, sen vähemmän sitä ymmärretään helposti. Esimerkiksi verkkosivuilla Georgia toimii hyvin, sillä se on suunniteltu luettavaksi näytöltä. Toisekseen katso, että nettiin lataamasi kuvat ovat sellaisia, jotka haluat työnantajasi myös näkevän. Kuvia on aina hankalampi saada pysyvästi poistettua kuin lisätä niitä erilaisiin verkkopalveluihin.

Muista ansioluettelossasi korostaa etujasi. Objektiivisuus ei ole hyvä, jos olet liian kriittinen omaa osaamistasi kohtaan. Ei työnantaja halua lukea listaa vioistasi, heitä kiinnostaa enemmän se, miksi olisit hyvä juuri heidän firmaansa. Toisaalta ole luova ja muista linkittää työnhakuprofiilisi työhakemuksiin. Kun olet tehnyt itsestäsi hyvän profiilin esimerkiksi Linkedin-palveluun, kannattaa siitä vinkata työhakemuksissa, jotta huolella tehty ansioluettelo ei jää käyttämättä.

Alkuperäisen artikkelin pääset lukemaan täältä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti