tiistai 21. elokuuta 2012

Oletko tietämättäsi rekrytoinnin ammattilainen?

Olemme huomanneet ansioluetteloita lukiessamme, että moni jättää kirjoittamatta oman kokemuksensa rekrytoimisesta. Kuinka niin? No.. Moni, joka käyttää avustajaa, hoitaa yleensä itse avustajan rekrytoimisen sekä hoitaa tuntien ilmoittamiset ja joskus jopa palkanmaksun riippuen hieman siitä,mikä taho avustajan palkan maksaa.

Olemme välillä kuulleet tuskailua siitä, että taas pitää hakea uusi avustaja, kun aiempi lopettaa. Ensiksi pitää tehdä ilmoitus, mikä vetoaa hakijoihin. Toisaalta ihan yhtä lailla pitää sanoa reilusti, mitä töitä avustaja tulee tekemään, jotta saa oikeasti parhaan mahdollisen palkattua, joka jaksaa työssään.

Varmasti hakijoiden määrä vaihtelee paljon riippuen paikasta, missä asuu ja siitä, että etsiikö avustajaa kokopäiväisesti vai osa-aikaisesti. Kuitenkin useamman hyvän hakijan kohdalla, joutuu jo puntaroimaan hakijoita ja ehkäpä haastattelemaankin useamman vaihtoehdon ennen kuin tietää, kuka on sopivin.

Miksi tällainen taitoa sitten harvoin näkyy ansioluettelossa? Ehkä osa ei tiedosta sitä merkittäväksi, kun se ei ole osa omaa työ- ja koulutushistoriaa. Se on vain se pakollinen lisä. Toisaalta ehkä mietitään sitä, mitä työnantaja sanoo, kun lukee, että on avustajan työnantaja. Mutta miksi peittää taitoa, joka sinulla on? Jos olet rekrytoinut paljon itse, on se lisännyt varmasti valmiuksia toimia muiden ihmisten kanssa. Toisaalta toimiessaan toisen työnantajana saa tärkeää näkökulmaa, kuinka suhtautua muihin, vaikka ei itse olisikaan hakeutumassa töihin johtotehtäviin. Kannattaa siis ruotia omaa elämänhistoriaansa läpi, koska sieltä voi tulla yllättäviä taitoja ja osaamista, mitkä edesauttavat oman ammattitaidon näyttämistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti