perjantai 13. heinäkuuta 2012

Rekrytointimarkkinat

Fakta lehdestä (Fakta kesä-heinäkuun numero 2012 s. 11) huomasin lyhyen artikkelin koskien rekrytointeja. Vaikka taloustilanne ei ole paras mahdollinen, eivät rekrytointimarkkinat ole hyytyneet tyystin. Lehdessä puhutaan, että eritoten projektipäälliköistä  ja b- to b-myyjistä on pulaa.

Artikkelissa puhutaan myös mielikuvamarkkinoinnista, kuinka joskus voi olla hankalaa löytää sopivaa työntekijää avoimena olevaan työpaikkaan. Firma ei ehkä osaa oikein tuoda ilmi tarvetta, millaista henkilöä  he etsivät ja silloin kysyntä ja tarve eivät kohtaa.

"Rekrytoinnin kivijalka ei ole niinkään osaaminen vaan motivaatio ja se, toteutuvatko odotukset."

Kukaan ei pysy työssä, missä odotus ja todellisuus eivät kohtaa, jos hänellä on varaa valita. Muutenkin nopeassa työrytmissä jatkuvat henkilövaihdokset saattavat olla iso riski yritykselle, sillä työhän ei päästä täysillä kiinni.

Artikkeli oli ytimekäs, tosin ehkä kritisoisin tuota kohtaa, että kivijalka olisi lähinnä motivaatio. Työn pitää tuntua mielekkäältä ehdottomasti, että sitä jaksaa pidempäänkin, mutta kyllä nykyään vaaditaan myös sitä pohjaosaamista. Käytännön osaaminen tulee työelämästä, mutta kyllä usein opinnot antavat pohjan oman alan teorialle. Varmasti parhaimman menestyksen rekrymarkkinoilla saa tekijä, jolla on osaaminen ja asenne kohdallaan. Ehkä hän on se ns. hyvä tyyppi, joka tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja on reilu työtovereitaan kohtaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti